kisi Yazıları
kisi

Leonardo da Vinci

İtalyan ressamı, heykelcisi, mühendisi, mimarı ve bilgini (Vinci, Floransa yakını 1452-Cloux şatosu, Amboise yakını, Fransa 1519). Floransa Senyörlüğü noteri Ser Piero`nun evlilik dışı oğlu olan Leonardo da Vinci, 17 ya­ şında, sanatçıların bütün sanatlarla uğraştıkları Floransa atölyelerine devam etmeye başlayıp, çağının öbür sanatçıları gibi bir yandan bütün sanatlarla, bir yandan da Parisli ve Padovalı filozofların düşünceleriyle ilgilendi. Verrochio`nun atölyesinde olağandışı desenci yetene­ ğini geliştirip, mühendis, ressam, heykelci,kentçi,(astronom, | anatomici ve doğabilimci olarak yeteneklerini, araştırmalarını sürdürebilmek için, hiçbir seçim yapmadan önüne gelen hükümdar ya da kente sundu: 1480- 1490 arasında, lavtacı olarak hizmetine girdiği Milano dükü Ludovico il Moro`nun sarayında şölenler .

“İtalyan ressamı, heykelcisi, mühendisi, mimarı ve bilgini (Vinci, Floransa yakını 1452-Cloux şatosu, Amboise yakını, Fransa 1519). Floransa Senyörlüğü noteri Ser Piero`nun evlilik dışı “

İtalyan ressamı, heykelcisi, mühendisi, mimarı

İtalyan ressamı, heykelcisi, mühendisi, mimarı ve bilgini (Vinci, Floransa yakını 1452-Cloux şatosu, Amboise yakını, Fransa 1519). Floransa Senyörlüğü noteri Ser Piero`nun evlilik dışı oğlu olan Leonardo da Vinci, 17 ya­ şında, sanatçıların bütün sanatlarla uğraştıkları Floransa atölyelerine devam etmeye başlayıp, çağının öbür sanatçıları gibi bir yandan bütün sanatlarla, bir yandan da Parisli ve Padovalı filozofların düşünceleriyle ilgilendi. Verrochio`nun atölyesinde olağandışı desenci yetene­ ğini geliştirip, mühendis, ressam, heykelci,kentçi,(astronom, | anatomici ve doğabilimci olarak yeteneklerini, araştırmalarını sürdürebilmek için, hiçbir seçim yapmadan önüne gelen hükümdar ya da kente sundu: 1480- 1490 arasında, lavtacı olarak hizmetine girdiği Milano dükü Ludovico il Moro`nun sarayında şölenler düzenledi: Lombardia`nın sulama sistemi planlarını hazırladı; Francesco Sforza`nın at üstünde heykelini yaptı: Santa Maria jdella Grazia manastırının yemekhanesi için en ünlü yapıtı olan Son Akşam Yemeği`ni gerçekleştirdi. Cesare Borgia`nın hizmetine geçerek surlar yaptı. Floransa belediyesinin siparişiyle senyörlük sarayında Anghiari Savaşı tablosunu yaptı. Roma`da Papa Leo X`un kardeşinin hizmetinde, yaptırılan yeni San Pietro kilisesi için merkez planlı bir yapı tasarladı ve Pontini bataklıklarının kurutulması için bir tasarı hazırladı. Ama dâhi jsanatçılarla dolup taşan İtalya`da gerek araştırmalarının ve düşüncesinin derinliği anlaşılamadığı için, gerek pek çok işe girişip -çoğunujtamamlayamadığı için, hiçbir zaman gerçek anlamda başarıya ulaşamadı. 1516`da François l`in çağırışıyla Fransa`ya gidip, Amboise yakınında yaşadı ve yanında getirdiği tablolarını (Mona Lisa, Meryem ve Azize Anna, Aziz Vaftizci Yahya, vb.) Fransa sarayına bırakarak öldü. Leonardo da Vinci`nin buhduğu resim yöntemlerinin (yarı gölge gibi) amacı, evrenin sürekliliğini ve bilinenden bilinmeze geçişi kavrama yolunda insana yardımcı olmaktır. Resim onun için bir düşünce ürünüdür. Bir­ çok anlam yüklü tabloları, evrendeki bütün nesneleri incelediği, deneme olsun diye canavarlar yarattığı, soldan sağa yazılmış şifreli defterlerinin yardımıyla açıklanabilir. Leonardo`nun, resmi araç olarak kullanarak bilim ve teknik yoluyla ulaşmak istediği amaç, insanı do­ ğanın efendisi kılabilmek için, doğayı tam olarak anla.- maktı: Uçuş makinesi, paraşüt gibi buluşları, insanın evren üstündeki bu egemenliğinin ön belirtileridir. Ama araştırmalarının sınırlara çarptığını sezmiş ve dünyanın arkasında, deneyle kavranamayacak `sonsuz nedenler` bulunduğunu anlamıştır. Tablolarının karanlık fonu, işaret parmağı kalkık ve belli belirsiz gülümseyişli ki­ şileri, insanlık durumunun bu gizi üstüne dikkati çeker gibidir. Bilimsel deneysel yöntemin en büyük öncülerinden biri olan Leonardo da Vinci, başarıları ne derece büyük olursa olsun, her şeyi açıklamayı hiçbir zaman başaramayacağını anlamıştır.

LeonardodaVinci konusu nedir nerededir sorusuna cevap oldu mu ?
-