Sir Dominic Corrigan
.
“İrlandalI hekim (Dublin 1802-ay.y. 1880). Aort yetersizliğinin klasik tanımını yapan (1832) Sir Dominic Corrigan`ın adı, kalp iç zarı iltihabının yolaçtığı aort kapak çığı bozukluğuna “
İrlandalI hekim (Dublin 1802-ay.y. 1880). Aort yetersizliğinin
İrlandalI hekim (Dublin 1802-ay.y. 1880). Aort yetersizliğinin klasik tanımını yapan (1832) Sir Dominic Corrigan`ın adı, kalp iç zarı iltihabının yolaçtığı aort kapak çığı bozukluğuna {Corrigan hastalığı ya da aort yetersiziiği) verilmiştir.
Riga
Letonya`nın başkenti. Batı Dvina (Daugava) ırmağı kıyı sında, ırmağın Riga körfezine (Baltık denizinin kolu) dö küldüğü yer yakınında yeralan Riga`nın nüfusu 917 000`dir. Önemli bir sanayi (telefon donanımı, radyo alı cıları yapımı, elektrik donanımı, tramvay ve elektrikli lokomotif yapımı, takım tezgâhları yapımı, balıkçılık sanayisi, vb.) olan kentin limanından, Batı Avrupa`yla dış ticaretin büyük bölümü yapılır. Ayrıca önemli bir öğretim ve kültür (Letonya Üniversitesi; Letonya Bilimler Akademisi; vb.) merkezidir. Batı kesimindeki çok güzel kumsalları ve tarihsel anıtlarıyla (XIV. yy`dan kalma Toton şövalyeleri şatosu; dünyanın en büyük orglarından birinin bulunduğu eski katedral; surlardaki 1698`den kalma İsveç kapısı; XV. ve XVII. yy`lardan kalma Tris Brali [`üç kardeşler`] konakları; .
“Letonya`nın başkenti. Batı Dvina (Daugava) ırmağı kıyı sında, ırmağın Riga körfezine (Baltık denizinin kolu) dö küldüğü yer yakınında yeralan Riga`nın nüfusu 917 000`dir. “
Letonya`nın başkenti. Batı Dvina (Daugava) ırmağı
Letonya`nın başkenti. Batı Dvina (Daugava) ırmağı kıyı sında, ırmağın Riga körfezine (Baltık denizinin kolu) dö küldüğü yer yakınında yeralan Riga`nın nüfusu 917 000`dir. Önemli bir sanayi (telefon donanımı, radyo alı cıları yapımı, elektrik donanımı, tramvay ve elektrikli lokomotif yapımı, takım tezgâhları yapımı, balıkçılık sanayisi, vb.) olan kentin limanından, Batı Avrupa`yla dış ticaretin büyük bölümü yapılır. Ayrıca önemli bir öğretim ve kültür (Letonya Üniversitesi; Letonya Bilimler Akademisi; vb.) merkezidir. Batı kesimindeki çok güzel kumsalları ve tarihsel anıtlarıyla (XIV. yy`dan kalma Toton şövalyeleri şatosu; dünyanın en büyük orglarından birinin bulunduğu eski katedral; surlardaki 1698`den kalma İsveç kapısı; XV. ve XVII. yy`lardan kalma Tris Brali [`üç kardeşler`] konakları; vb.), büyük ölçüde turist de çekmektedir. 1201`de Toton şövalyelerinin kurdukları Riga, Rusya ve Baltık denizi arasında bir ticaret merkezi olarak hızla gelişti. Hansa Birliği`ne katılıp, 1721`de Rusya`ya geçerek, ülkenin başlıca limanlarından biri haline getirildi. XIX. yy. sonlarında sanayinin gelişmeye başladığı kent, 1918-1940 arasında bağımsız Letonya`nın başkenti olup, 1991 `de Letonya`nın SSCB`den ayrılmasıyla yeniden başkent ilan edildi.
Hyacinthe Rigaud
.
“Fransız ressamı (Perpignan 1659-Paris 1743). Paris`e yerleşerek (1681) portreleriyle ün salan, Louis XIV`ün (1694) ve Louis XV`in (1727) kişisel ressamlıklarında bulunan Hyacinthe Rigaud (asıl “
Fransız ressamı (Perpignan 1659-Paris 1743). Paris`e
Fransız ressamı (Perpignan 1659-Paris 1743). Paris`e yerleşerek (1681) portreleriyle ün salan, Louis XIV`ün (1694) ve Louis XV`in (1727) kişisel ressamlıklarında bulunan Hyacinthe Rigaud (asıl adı Hyacinthe Rigau y Ros`tur) aldığı çok sayıda siparişi karşılayabilmek için gerçek bir üretim atölyesi kurarak, çeşitli ayrıntılarda (dantel, manzara tonları, savaşlar) ustalaşmış sanatçılarla birlikte çalıştı. Portreleriyle, XVII. ve XVIII. yy`lar arasında geçişi oluşturup, soyluluğu, hattâ şatafatı yansıttı (Bossuet`niıı Portresi). Ama yüzlerde, hareketli bir anlatımı (Mignard`ın Portresi) ya da çocukluğun inceliğini (Çocuk Louis XV`in Portresi, Lesdiguieres`in Portresi) vermeye çalıştı.
madrigal
.
“İnsan sesi için bestelenmiş, sevgi, sevecenlik, vb. konuları işleyen müzikli şiir türü. Madrigaller, koro için bestelenmişlerse çalgı eşliği olmadan (a capella), tek insan sesi için “
İnsan sesi için bestelenmiş, sevgi, sevecenlik,
İnsan sesi için bestelenmiş, sevgi, sevecenlik, vb. konuları işleyen müzikli şiir türü. Madrigaller, koro için bestelenmişlerse çalgı eşliği olmadan (a capella), tek insan sesi için bestelenmişlerse çalgı eşliğinde seslendirilir. XVI. yy`da İtalya`da doğan (Costanza Festa, vb`nin madrigalleri) ve önceleri Fransız-Flaman şarkılarından etkilenen, kontrapuntoya dayalı, çalgı eşliği olmadan söylenen madrigal, gün geçtikçe daha canlı öğelerle ki şilik kazanmış, yüzyılın sonunda, yeni doğan operayla ilişki içinde belirli ölçüde dramatikleşmiş (recitativodan yararlanma, çalgı katılımı) ve kantatın oluşumuna katkı da bulunmuştur (C. de Rore, Marenzio, Gesualdo, Monteverdi, de Wert, vb.), İngiltere`deyse Byrd, Morley, YVilbye, vb. madrigalciler tarafından, İngiltere`ye özgü bir türe (İngiliz madrigali) dönüştürülmüştür.