Raffaello
İtalyan ressamı ve mimarı (Urbino 1483- Roma 1520).Babası Ciovanni Santi`den ilk resim derslerini alan Raf- faello (tam adı Raffaello Santi ya da 5anz/o`d ur), 1491 `de annesini, 1494`te babasını yitirdi. 1495`te, akrabaları tarafından, Timeteo della Viti`nin atölyesine çırak verilip, 1499`da Perugia`ya giderek İl Perugino`nun atölyesine girdi ve ustasının üslubunu ayırt edilemeyecek biçimde taklit etmeye başladı. 1504`te Kutsal Baki- re`nin Evlenmesi tablosunu yapıp, Roma`ya giden ustasını izlemeyerek, bir süre Urbino`da kaldıktan sonra Floransa`ya yerleşti ve Michelangelo ile Fra Bartolom- meo`nun yakınında sanatını olgunlaştırdı. Tutku anlatımından kaçınarak, akla dayalı yapıtlar vermek istediğinden, Floransak büyük ustaların (Donatello, Ghiberti, Masaccio, Ghirlandajo) yapıtlarını inceledi. Della Rob- bia`nın heykellerinden esinlendiği .
“İtalyan ressamı ve mimarı (Urbino 1483- Roma 1520).Babası Ciovanni Santi`den ilk resim derslerini alan Raf- faello (tam adı Raffaello Santi ya da 5anz/o`d ur), 1491 `de annesini, 1494`te babasını “
İtalyan ressamı ve mimarı (Urbino 1483- Roma 1520).Babası
İtalyan ressamı ve mimarı (Urbino 1483- Roma 1520).Babası Ciovanni Santi`den ilk resim derslerini alan Raf- faello (tam adı Raffaello Santi ya da 5anz/o`d ur), 1491 `de annesini, 1494`te babasını yitirdi. 1495`te, akrabaları tarafından, Timeteo della Viti`nin atölyesine çırak verilip, 1499`da Perugia`ya giderek İl Perugino`nun atölyesine girdi ve ustasının üslubunu ayırt edilemeyecek biçimde taklit etmeye başladı. 1504`te Kutsal Baki- re`nin Evlenmesi tablosunu yapıp, Roma`ya giden ustasını izlemeyerek, bir süre Urbino`da kaldıktan sonra Floransa`ya yerleşti ve Michelangelo ile Fra Bartolom- meo`nun yakınında sanatını olgunlaştırdı. Tutku anlatımından kaçınarak, akla dayalı yapıtlar vermek istediğinden, Floransak büyük ustaların (Donatello, Ghiberti, Masaccio, Ghirlandajo) yapıtlarını inceledi. Della Rob- bia`nın heykellerinden esinlendiği sanılan, yalın, şefkat dolu Meryem (Madonna) tabloları yaptı. San Severo manastırında kompozisyon dehasını ortaya koyduğu bir fresk gerçekleştirip, dostu Bramante`nin aracılığıyla Papa Julius`la tanıştı ve Vatikan`da papanın yerleşmek istediği Nicolas V`in dairesini süsleme siparişini aldı (aslında süsleme işi birçok ressama birden verilecekti; ama papa, Raffaello`nun yaptığı taslakları görünce, bütün işi ona bıraktı). Çevresine yardımcılar toplayıp, imza odasını fresklerle süsledi: Atina Okulu, vb. İkinci odada, Balsena Missasıve Heliodoros`un Cezalandırılması fresklerini yapıp, julius ll`nin çalışma tamamlanmadan ölmesi üstüne Hunları durduran kişi olarak onun yerine yeni papa Leoı X`u canlandırdı (üçüncü odadaki fresklerden yalnızca Borgo Yangını onun elinden çıkmadır). Leo X`un onayıyla, başladığı süslemeleri sürdürüp, ayrıca şenlikleri düzenlemekle ve Eskiçağ kalıntılarıyla ilgili kazıları yönetmekle görevlendirildi.
1 514`te San Pietro bazilikasının mimarlığına atanıp, mimarlık bilgisi böyle bir işe yeterli olmadığından, yanına yardımcı olarak Giuliano da San Gallo ve Fra Giocondo verildi. Aynı yıl, sonradan Brüksel`de Pieter`vamAelst tarafından dokunacak olan duvar halısı taslakları {Havarilerin İşleri) yaptı. Sonra loggiaların üçüncü katını, arabesklerleve İncil`den öyküler anlatan madalyonlarla süsledi. Bu arada banker Chigini`nin Santa Maria della Pace capellasının ve Farnese`deki villasının süslemelerini gerçekleştirdi.Her şeyden önce bir ressam olan Raffaello, kompozisyonlarında orantıya saygı göstererek uyumlu bir ritim sağlamayı başarmıştır. Aynı denge ve kompozisyonlara yerleştirilmiş çok başarılı portreler de yapmıştır: Julius II, LeoX, Balthazar Castiglione, vb. Mimarlık çalışmalarında bile, mermerler, kızılsomakiler kullanarak ressam kimliğini koruduğu gözlenir. San Pietro bazilikası için hazırladığı tasarımların tümü, yerine atanan Bramante tarafından değiştirilmiştir. Mimarlık alanındaki yapıtları arasında Cafarelli Vidoni sarayı, Aquilea sarayı ve Pan- dalgini sarayı sayılabilir. Resim alanındaki etkisi, üç yüzyıl boyunca sürmüştür.
Öbür tabloları: Şövalyenin Düşü, Aziz Mikael ve Aziz Ceorgius İkilisi, Taç Giyme, Çarmıha Geriliş, Meryem ve Azizler, Kurtarıcı İsa, Çarmıhtan İndiriliş, Aziz Georgius ve Ejderha, Büyükdükün Madonnası, Belve- dere Madonnası, Güzel Bahçıvan, Doni Çifti, Hamile Kadın, Orleans Bakiresi, Azize Caterina, Esterhazy Ma- donnası, Meryem Tahtta, Casa d`Alba Madonnası, Peçeli Kadın, vb.
Öbür freskleri: Eliodoro`nun Kovulması, Bolsena Ayini, Aziz Petrus`un Kurtuluşu, İşaya, Psykhe, vb.