Okyanusya sanatı
Okyanusya`da geliştirilen çeşitli yerli sanatlarını topluca
belirten terim. Üslup açısından büyük ölçüde çeşitlilik
göstermekle birlikte, Okyanusya sanatında bir düşünce
bütünlüğü gözlenir. Ölüler dünyası ile diriler dünyası
arasında bağlantı aracı olan sanat yapıtları, bir yandan
ölümden sonraki yaşamla ilgili kaygı ve korkuları dile
getirirken, bir yandan da günlük yaşam ile efsaneyi birleştirir.
Melanezya. Okyanusya`nın en önemli sanat merkezlerini
(özellikle, sanat ürünleri diriler ile ölüler arasındaki
sıkı `birarada yaşama`dan esinlenen Papua Yeni Gine)
içeren Melanezya`da, günlük yaşamda kullanılan eşya
ve tören araçları, şaşırtıcı bir gerçekçilikle ya da soyut
bir şemalaştırmayla süslenmiştir (yuvarlak taştan, elmas
başı biçiminde yontulmuş gürzler, kalkanlar; saydam,
sapı özenle .
“Okyanusya`da geliştirilen çeşitli yerli sanatlarını topluca belirten terim. Üslup açısından büyük ölçüde çeşitlilik göstermekle birlikte, Okyanusya sanatında bir düşünce bütünlüğü “
Okyanusya`da geliştirilen çeşitli yerli sanatlarını
Okyanusya`da geliştirilen çeşitli yerli sanatlarını topluca
belirten terim. Üslup açısından büyük ölçüde çeşitlilik
göstermekle birlikte, Okyanusya sanatında bir düşünce
bütünlüğü gözlenir. Ölüler dünyası ile diriler dünyası
arasında bağlantı aracı olan sanat yapıtları, bir yandan
ölümden sonraki yaşamla ilgili kaygı ve korkuları dile
getirirken, bir yandan da günlük yaşam ile efsaneyi birleştirir.
Melanezya. Okyanusya`nın en önemli sanat merkezlerini
(özellikle, sanat ürünleri diriler ile ölüler arasındaki
sıkı `birarada yaşama`dan esinlenen Papua Yeni Gine)
içeren Melanezya`da, günlük yaşamda kullanılan eşya
ve tören araçları, şaşırtıcı bir gerçekçilikle ya da soyut
bir şemalaştırmayla süslenmiştir (yuvarlak taştan, elmas
başı biçiminde yontulmuş gürzler, kalkanlar; saydam,
sapı özenle süslenmiş baltalar). Tahta ya da hasırdan
yapılmış, canlı renklere boyanmış maskeler, tuhaflıklarını
artıran kavkılar, hayvan dişleri ve saçlarla bezenmiştir.
Süslemelerde kuş tüyleri de bol bol kullanılır. Taş
ya da kavkıdan yapılmış keserlerle gerçekleştirilen yontu
işlerinin en güzel örneklerine (Yeni Hebrides adalarındaki
anıtsal davullar, tahta kaplar, pirogların pruva ve
pupaları, maskeler dışında), Yeni Hebrides adalarındaki
halkların oturduğu büyük kulübelerde, Papua Yeni
Gine`deki kulübelerin üçgen dam çıkıntılarında, Yeni
Kaledonya kulübelerinin çatılarında rastlanır. Buluntular,
günümüzde yalnızca Fici adalarında yapılan çömlekçiliğin,
günümüzden 2 000-3 000 yıl önce Yeni Hebrides
adalarında da önemli ölçüde gelişmiş olduğunu ortaya koymuştur. Papua-Yeni Gine`deki Sepik vadisi
halkıysa, Batı`da gerçeküstücülere esin kaynağı olan
yapıtlar yontmuş ya da resimlemişlerdir.
Mikronezya. Yontu ve oyma işleri, Mikronezya`da sayı
bakımından daha az olmakla birlikte, biçim açısından
kusursuzdur. Melanezya`da olduğu gibi, en güzel örnekleri,
kulübelerin destek direklerinde, çatılarında ve
sedef kakmalı tahta mutfak eşyasında gözlenir. En gü
zel pirog (bir tür tekne) süslemeleri Caroline adalarında
görülür. Dövmeler, Polinezya dövmelerini anımsatır.
Tapa1 lar(ağaç kabuklarının yapıştırılması ve dövülmesiyle
elde edilen kâğıt kumaşlar) çoğunlukla, liflerin dokunmasıyla
elde edilen geometrik motiflerle süslüdür.
Polinezya. Melanezya`ya oranla tahta yontuculuğu ve
oymacılığı örneklerine daha az rastlanan Polinezya`da,
taş oymacılığı yalnızca kutsal yerlerde (Baskatya adası,
vb.) görülür. Silahlar, gereçler ve tören araçları çok ince
oymalarla, Yeni Zelanda kulübelerinin alın süslemeleri
ve kırmızı boyalı destek direkleri, efsane kişilerini canlandıran
oymalarla süslüdür. Karmaşık bir simgeciliğin
ağır bastığı Polinezya sanatında, en çok kullanılan motiflerden
biri olan tiki, yeryüzündeki ilk insanı temsil
eder. Maorilerin sanatı ve Markiz adalarının sanatı, teknik
ustalıkla nitelenir. İşlenen desenler, eşyayı aşağı yukarı
bütünüyle kaplar. Tahiti ve Hawaii adalarında, ger
çek bir tüy mozaiği başyapıtı oluşturan tören giysileri,
olağanüstü güzelliktedir. Eşya üstüne motifler ya baskı
yoluyla ya da boyayla yapılır.
Avustralya. Adanın kuzey kesimindeki yerli sanatı, Yeni
Gine yapıtlarından esinlenmiş olmakla birlikte, özgün
simgeciliğini korumuştur. Sanat yapıtları, daha çok kaya
resimleri (Koonalda mağarasındaki en eskileri 20 000
yıllıktır), oymalar ve yontu işlerinden oluşur. Kayıklar,
tahta ve ağaç kabuğundan levhalar, kutsal eşya sayılan,
churinga ya da tjurunga denen uzun taşlar, bir klanın
simgesi olan, insan ya da totem hayvanları siluetleriyle
kuşatılmış, düz ya da eğik çizgili motiflerle süslüdür.