Morali Ali Efendi
.
“Türk diplomatı ve yöneticisi (öl. 1809). Paris büyükelçiliğine atanan (1797; Fransa`ya atanan ilk sürekli elçidir) Morali Ali Efendi (Seyit Ali Efendi de denir), Napolyon`un etkinliklerini “
Türk diplomatı ve yöneticisi (öl. 1809). Paris
Türk diplomatı ve yöneticisi (öl. 1809). Paris büyükelçiliğine atanan (1797; Fransa`ya atanan ilk sürekli elçidir) Morali Ali Efendi (Seyit Ali Efendi de denir), Napolyon`un etkinliklerini hemen İstanbul`a bildirmekle yükümlü olmasına karşın, Napolyon`un Mısır`a ayak basışını haber alamadı. Fransa`yla ilişkiler gerginleşip, İstanbul`daki Fransız elçisinin zindana atılması üstüne, Fransa`da göz altında tutuldu. Paris büyükelçiliğinden ayrıldıktan (16 Temmuz 1802) sonra, İstanbul`da çeşitli görevlerde bulunup, Alemdar Mustafa Paşa`yı destekledi ve Senedi İttifak`ı imzaladı. Alemdar ölünce bir süre gizlenip, sonra Rumeli`ye kaçtıysa da yakalandı ve başı kesilerek İstanbul`a gönderildi.
Morarci Rançhaci Desai
.
“Hintli siyasetçi (Bhadeli, Gucerat 1896). Mahatma Gandhi`nin pasif direniş hareketine katılan (1930) Morarci Rançhaci Desai, Hindistan`ın bağımsızlığa kavuş masından sonra, Sanayi bakanlığı “
Hintli siyasetçi (Bhadeli, Gucerat 1896). Mahatma
Hintli siyasetçi (Bhadeli, Gucerat 1896). Mahatma Gandhi`nin pasif direniş hareketine katılan (1930) Morarci Rançhaci Desai, Hindistan`ın bağımsızlığa kavuş masından sonra, Sanayi bakanlığı (1958-1958), Maliye bakanlığı (1958-1963) ve Maliye bakanlığını da elinde tutarak başbakanlık (1969-1969) yaptı. Indira Gandhi`yle görüş ayrılığına düşmesi üstüne istifaya zorlanıp (1969), olağanüstü hal uygulaması sırasında tutuklandı (1975). Ocak 1977`de serbest bırakılıp, başkanı olduğu Canata Partisi`nin seçimleri kazanması üstüne yeniden başbakanlığa getirildi (Mart 1977). İndira Gandhi`nin askıya almış olduğu demokratik kurumlan yeniden çalı şır duruma getirip, parti içinde başgösteren bunalımdan ötürü istifa etti (15 Temmuz 1979).
Mora
.
““
Bk. peloponnesos
Francisco Morales Bermudez
.
“Perulu subay ve devlet adamı (Lima 1921). Uzun süre orduda çalışıp, generalliğe yükseltilen Francisco Morales Bermudez, Ekonomi ve Maliye bakanlığı (1968- 1974), Genelkurmay başkanlığı (1974-1975) “
Perulu subay ve devlet adamı (Lima 1921). Uzun süre
Perulu subay ve devlet adamı (Lima 1921). Uzun süre orduda çalışıp, generalliğe yükseltilen Francisco Morales Bermudez, Ekonomi ve Maliye bakanlığı (1968- 1974), Genelkurmay başkanlığı (1974-1975) yaptı. Ağustos 1975`teki hükümet darbesinden sonra cumhurbaşkanlığını üstlenip, Mayıs 1980`de yapılan seçimlerden sonra, cumhurbaşkanlığını Belaunde Terry`ye devretti.
Morali Ali Efendi
.
““
Bk. ALİ EFENDİ, MORALİ.
Giorgio Morandi
İtalyan ressamı ve gravürcüsü (Bologna 1890-ay.y. 1964). Bologna Güzel Sanatlar Akademisi`nde öğrenim gören (1907-1913) Giorgio Morandi, 1930`da aynı akademide gravür öğretmenliğine atandı. Yapıtlarını ilk kez 1914`te Bologna ve Roma`da, sonra da fütüristlerle birlikte sergilemekle birlikte, resim beğenisi bakımından kübistlere ve fütüristlere yaklaşmayıp, tersine, kısa süre için benimsediği metafizik resim nedeniyle plastik ve temel değerlere duyduğu eğilimleri yoğunlaştığından, eski hümanist ressamların şiir yüklü havasını benimsedi. Üslubunun en duru ve kusursuz örneklerini 1920`ye doğru vermeye başladı: Çiçekler ve Natürmort, vb. 1921-1924 arasındaki resimlerinde ve gravürlerinde beyaz ve siyahı ön plana çıkarıp, duygu dünyasıyla daha dolaysız bir ilişki kurdu. 1945`ten sonraysa, özellikle az renkli, soluk, manzara resimleri .
“İtalyan ressamı ve gravürcüsü (Bologna 1890-ay.y. 1964). Bologna Güzel Sanatlar Akademisi`nde öğrenim gören (1907-1913) Giorgio Morandi, 1930`da aynı akademide gravür öğretmenliğine atandı. “
İtalyan ressamı ve gravürcüsü (Bologna 1890-ay.y.
İtalyan ressamı ve gravürcüsü (Bologna 1890-ay.y. 1964). Bologna Güzel Sanatlar Akademisi`nde öğrenim gören (1907-1913) Giorgio Morandi, 1930`da aynı akademide gravür öğretmenliğine atandı. Yapıtlarını ilk kez 1914`te Bologna ve Roma`da, sonra da fütüristlerle birlikte sergilemekle birlikte, resim beğenisi bakımından kübistlere ve fütüristlere yaklaşmayıp, tersine, kısa süre için benimsediği metafizik resim nedeniyle plastik ve temel değerlere duyduğu eğilimleri yoğunlaştığından, eski hümanist ressamların şiir yüklü havasını benimsedi. Üslubunun en duru ve kusursuz örneklerini 1920`ye doğru vermeye başladı: Çiçekler ve Natürmort, vb. 1921-1924 arasındaki resimlerinde ve gravürlerinde beyaz ve siyahı ön plana çıkarıp, duygu dünyasıyla daha dolaysız bir ilişki kurdu. 1945`ten sonraysa, özellikle az renkli, soluk, manzara resimleri ve yoğun biçimli şişe resimleri yaptı. Sao Paulo bienalinde 1953`te gravür, 1957`de resim dallarında ödül kazandı
morarma
.
“Atardamar kanında oksijenin yeterli miktarda bulunmaması sonucunda derinin ve mukoza zarlarının mavimsi bir renk alması. Morarmanın (siyanoz da denir) başlıca nedenleri arasında akciğere giden “
Atardamar kanında oksijenin yeterli miktarda bulunmaması
Atardamar kanında oksijenin yeterli miktarda bulunmaması sonucunda derinin ve mukoza zarlarının mavimsi bir renk alması. Morarmanın (siyanoz da denir) başlıca nedenleri arasında akciğere giden solunum yollarının tıkanması, kalbin akciğerlere gaz alışverişi için yeterli miktarda kan gönderememesi, karbon monoksit soluma nedeniyle alyuvarlardaki hemoglobinin oksijen bağlama yeteneğinin bozulması ya da doğuştan hemoglobinin oksijen bağlama yeteneğinin az olması sayılabilir.
Morava
.
““
Bk. moravya
Gyuİa Moravcsik
.
“Macar tarihçisi, Bizans tarihi uzmanı ve türkologu (Budapeşte 1892-ay.y. 1972). Budapeşte Üniversitesini bitiren Gyula Moravcsik, aynı üniversitede ders verdi (1936-1967). Eskiçağ ve Ortaçağ`daki “
Macar tarihçisi, Bizans tarihi uzmanı ve türkologu
Macar tarihçisi, Bizans tarihi uzmanı ve türkologu (Budapeşte 1892-ay.y. 1972). Budapeşte Üniversitesini bitiren Gyula Moravcsik, aynı üniversitede ders verdi (1936-1967). Eskiçağ ve Ortaçağ`daki Türk ulusları ile Bulgarları, özellikle deAttila`yla ilgili efsaneleri ve tarih belgelerini inceleyip, 1945`te Macar Bilimler Akademisi üyeliğine seçildi. Başlıca yapıtları: Attila`s Todin Geschichte undSage (Efsanelere ve Tarih Belgelerine Göre Attila`nın Ölümü, 1926), Les- Relations Entre La Hongrie et Byzance a L`Epoque des Croisades (Haçlı Seferleri Döneminde Macaristan-Bizans İlişkileri, 1934), Byzantinoturcica (Bizans kaynaklarındaki Türk adlarını ve Türkçe sözcükleri içerir, 1942-1943), vb.
Alberto Moravia
İtalyan yazarı (Roma 1907-ay.y. 1990). Diciotto Liriche (Onsekiz Lirik) ve Aylaklar {Gli İndifferenti, 1929) adlıyapıtlarıyla ün kazanan Alberto Moravia (asıl adı Alber- ` to Pincherle`dir), peşpeşe yayınladığı roman ve öyküleriyle, XX. yy`ın başlıca yazarları arasında yeraldı. Roman ve öykülerinin yanı sıra denemeler, eleştiriler, gezi röportajları yazdı; gazetecilik yaptı. 1984`te Avrupa Parlamentosu üyeliğine seçildi. Başlıca yapıtları: Bella Vita (Güzel Yaşam, 1935), Le Ambizioni Sbagliate (Yanlış Tutkular, 1935), La Masc- herata (İki Yüzlülük, 1941), Epidemia (Salgın, 1944)/ Agostino (1944), Romalı Kadın (La Romana, 1947), II Disprezzo (Hor Görme, 1954), Racconti Romani (Roma Öyküleri, 1954-1959), Taşralı Kız (La Ciociara, 1957), La Noia (Sıkıntı, 1960), Beatrice Cenci {1965), L`Attenzione (Dikkat, 1966), İl Monde e Quello .
“İtalyan yazarı (Roma 1907-ay.y. 1990). Diciotto Liriche (Onsekiz Lirik) ve Aylaklar {Gli İndifferenti, 1929) adlıyapıtlarıyla ün kazanan Alberto Moravia (asıl adı Alber- ` to Pincherle`dir), peşpeşe “
İtalyan yazarı (Roma 1907-ay.y. 1990). Diciotto Liriche
İtalyan yazarı (Roma 1907-ay.y. 1990). Diciotto Liriche (Onsekiz Lirik) ve Aylaklar {Gli İndifferenti, 1929) adlıyapıtlarıyla ün kazanan Alberto Moravia (asıl adı Alber- ` to Pincherle`dir), peşpeşe yayınladığı roman ve öyküleriyle, XX. yy`ın başlıca yazarları arasında yeraldı. Roman ve öykülerinin yanı sıra denemeler, eleştiriler, gezi röportajları yazdı; gazetecilik yaptı. 1984`te Avrupa Parlamentosu üyeliğine seçildi. Başlıca yapıtları: Bella Vita (Güzel Yaşam, 1935), Le Ambizioni Sbagliate (Yanlış Tutkular, 1935), La Masc- herata (İki Yüzlülük, 1941), Epidemia (Salgın, 1944)/ Agostino (1944), Romalı Kadın (La Romana, 1947), II Disprezzo (Hor Görme, 1954), Racconti Romani (Roma Öyküleri, 1954-1959), Taşralı Kız (La Ciociara, 1957), La Noia (Sıkıntı, 1960), Beatrice Cenci {1965), L`Attenzione (Dikkat, 1966), İl Monde e Quello Che e (Dünya Nasılsa Öyledir, 1966), Mao`nun Kültür İhtilali (La Rivoluzione Culturale di Mao, 1967), İl Paradiso (Cennet, 1970), İo e Lui{Ben ve O, 1971).