Mehmet Siyahkalem
Türk ressamı (XIV. - XV. yy`lar). Yaşamıyla ilgili bilgi bulunmayan Mehmet Siyahkalem`in, Topkapı sarayı Hazine dairesinde Fatih Albümü`nde yeralan `Kâr-ı Mehmed Siyahkalem` imzalı minyatürleri yaptığı sanılmaktadır. Yapıtlarında klasik minyatür geleneğini izlemedi ği, anlatımcılığı benimsediği görülür. İnsan figürlerinde hareketi öne almış, maskı andıran acılı yüzler çizmiştir. Derin çizgiler, fırlak gözler, alev benzeri saç ve sakallar bu yüzlerin belirgin niteliğidir. Kaslarda ve giysi büklümlerinde plastikliğin yanı sıra, abartı egemendir. El ve ayaklarda gerçekçi anlatım yeğlenmiştir. Bütün olarak değerlendirildiğinde, bu gerçekçiliğin doğa dışı olduğu görülür. Şeytan, cin büyücü, dev gibi yaratıkları işlediği resimleri, eski Uygur ve klasik Çin resimlerini andırır. Fatih Albümü`nde .
“Türk ressamı (XIV. - XV. yy`lar). Yaşamıyla ilgili bilgi bulunmayan Mehmet Siyahkalem`in, Topkapı sarayı Hazine dairesinde Fatih Albümü`nde yeralan `Kâr-ı Mehmed Siyahkalem` imzalı minyatürleri “
Türk ressamı (XIV. - XV. yy`lar). Yaşamıyla ilgili
Türk ressamı (XIV. - XV. yy`lar). Yaşamıyla ilgili bilgi bulunmayan Mehmet Siyahkalem`in, Topkapı sarayı Hazine dairesinde Fatih Albümü`nde yeralan `Kâr-ı Mehmed Siyahkalem` imzalı minyatürleri yaptığı sanılmaktadır. Yapıtlarında klasik minyatür geleneğini izlemedi ği, anlatımcılığı benimsediği görülür. İnsan figürlerinde hareketi öne almış, maskı andıran acılı yüzler çizmiştir. Derin çizgiler, fırlak gözler, alev benzeri saç ve sakallar bu yüzlerin belirgin niteliğidir. Kaslarda ve giysi büklümlerinde plastikliğin yanı sıra, abartı egemendir. El ve ayaklarda gerçekçi anlatım yeğlenmiştir. Bütün olarak değerlendirildiğinde, bu gerçekçiliğin doğa dışı olduğu görülür. Şeytan, cin büyücü, dev gibi yaratıkları işlediği resimleri, eski Uygur ve klasik Çin resimlerini andırır. Fatih Albümü`nde bulunan Dervişler, Kaplan ve Boğa Boğuşması, Ağaç Kesenler, Şeytan ve Melekleri, Değ nekli Kocakarı gibi minyatürleri, sanatının bütün özelliklerini taşırlar