Aldus Manutius
.
““
Bk. m a n u t İu s , a l d u s .
Manuel Azana
.
“İspanya devlet adamı ve yazarı (Alcala de Henores 1880-Montauban 1940). İlk cumhuriyetçi kabinede savaş bakanlığını üstlenen Manuel Azana (tam adı Manuel Azana y Diaz`dır), 1931 -1933 arasında “
İspanya devlet adamı ve yazarı (Alcala de Henores
İspanya devlet adamı ve yazarı (Alcala de Henores 1880-Montauban 1940). İlk cumhuriyetçi kabinede savaş bakanlığını üstlenen Manuel Azana (tam adı Manuel Azana y Diaz`dır), 1931 -1933 arasında da başbakanlık yaptı. Halkçı Cephe`nin Şubat 1936 seçimlerini kazanmasıyla, yeniden başbakanlığa, Mayıs 1930`da da başkanlığa seçildi. İspanyol iç savaşını francocuların kazanmaları üstüne Fransa`ya kaçtı (Şubat 1939).
Cari Philipp Emanuel Bach
Alman bestecisi (Weimar 1714-Hamburg 1788). J.S. Bach`ın ikinci oğlu olan Cari Philippe Emanuel Bach, çok küçük yaşta babasından müzik öğrendi. 1734`te Frankfurt an der Oder Üniversitesi`hde hukuk öğrenimi gördü (ilk besteleri, bu kentin müzik akademisinde çalındı). 1738`de Berlin`e gitti ve iki yıl sonra Prusya kralı Friedrich ll`nin klavsenciliğine atandı. 1767`de Hamburg`a giderek kentin müzik yöneticisi oldu . İlk modern piyano yöntemlerinden birini bırakan Carl-Philipp] E.| Bach`ın müzik tarihindeki önemi, bestelerinden gelir. Besteleri J.S. Bach ile Haydn`ın ilk sonatları arasında geçişi oluşturur. 700`e yakın yapıtının başlıcaları arasında Magnificatoratoryaları, klavsen için Prusya Sonatları ve Württemberg Sonatları sayılabilir. Versuch Über die W ah re Art das Klavier zu Spielen (Gerçek Klavsen Çalma. Sanatı Üstüne .
“Alman bestecisi (Weimar 1714-Hamburg 1788). J.S. Bach`ın ikinci oğlu olan Cari Philippe Emanuel Bach, çok küçük yaşta babasından müzik öğrendi. 1734`te Frankfurt an der Oder Üniversitesi`hde “
Alman bestecisi (Weimar 1714-Hamburg 1788). J.S. Bach`ın
Alman bestecisi (Weimar 1714-Hamburg 1788). J.S. Bach`ın ikinci oğlu olan Cari Philippe Emanuel Bach, çok küçük yaşta babasından müzik öğrendi. 1734`te Frankfurt an der Oder Üniversitesi`hde hukuk öğrenimi gördü (ilk besteleri, bu kentin müzik akademisinde çalındı). 1738`de Berlin`e gitti ve iki yıl sonra Prusya kralı Friedrich ll`nin klavsenciliğine atandı. 1767`de Hamburg`a giderek kentin müzik yöneticisi oldu . İlk modern piyano yöntemlerinden birini bırakan Carl-Philipp] E.| Bach`ın müzik tarihindeki önemi, bestelerinden gelir. Besteleri J.S. Bach ile Haydn`ın ilk sonatları arasında geçişi oluşturur. 700`e yakın yapıtının başlıcaları arasında Magnificatoratoryaları, klavsen için Prusya Sonatları ve Württemberg Sonatları sayılabilir. Versuch Über die W ah re Art das Klavier zu Spielen (Gerçek Klavsen Çalma. Sanatı Üstüne Deneme, 1755) adlı kitabıyla çağını ve müziğin gelişmesini büyük ölçüde etkilemiştir.
Jose Manuel Balmaceda
.
“Şilili devlet adamı (Santiago 1840-ay.y. 1891). Liberal Parti`den siyasete atılarak 1864`te milletvekilliğine seçilen Jose Manuel Balmaceda, çeşitli hükümetlerde görev aldı! Liberal Parti başkanlığına “
Şilili devlet adamı (Santiago 1840-ay.y. 1891). Liberal
Şilili devlet adamı (Santiago 1840-ay.y. 1891). Liberal Parti`den siyasete atılarak 1864`te milletvekilliğine seçilen Jose Manuel Balmaceda, çeşitli hükümetlerde görev aldı! Liberal Parti başkanlığına getirilip, 1886`da cumhurbaşkanlığına seçilerek, milli eğitim ve bayındırlık alanlarında geniş kapsamlı bir reform programı uygulamaya koydu. 1890`dan başlayarak Millet Meclisi`yle çatışıp, 1891 başında muhalefetin hükümet kuwetlerini yenmesi üstüne, Arjantin elçiliğine sığınarak (Eylül 1891), kısa bir süre sonra intihar etti.
Manuel de Falla
.
“spanyol bestecisi ve piyano virtüözü (Cadiz 1876-Alta Gracia, Arjantin 1946). Madrid konservatuvarında Trago`dan piyano, Pedrell`den beste dersleri alan Manuel de Falla Kısa Ömür(ia Vida Breve, “
spanyol bestecisi ve piyano virtüözü (Cadiz 1876-Alta
spanyol bestecisi ve piyano virtüözü (Cadiz 1876-Alta Gracia, Arjantin 1946). Madrid konservatuvarında Trago`dan piyano, Pedrell`den beste dersleri alan Manuel de Falla Kısa Ömür(ia Vida Breve, 1905) adlı operasıyla ödül kazanıp, Paris`e giderek (1907) Debussy, Ravel ve Dukas`yla dostluk kurdu. İspanya`ya dönünce, Bü yücü Aşkı (El Amor Brujo, 1914) ve Üç Köşeli Şapka (El Sombrero de Tres Picos, 1917) adlı balelerini, piyano ve orkestra için İspanya Bahçelerinde Gece`yi (Noches en los Jardines de Espana, 1910) besteledi. İç savaştan sonra Arjantin`e yerleşti. Öbür yapıtları: Üç Melodi (1909), Yedi İspanyol Halk Şarkısı (1914-1918), Dört İspanyol Parçası (1908), Claude Debussy`nin Mezarına Saygı {1920), Dukas`nın Mezarı (1935), vb.
Manuel Deodora da Fonseca
.
“Brezilyalı subay ve devlet adamı (Alagous [günümüzde Marechal Deodoro] 1827-Rio de Janeiro 1892). Orduda generalliğe yükselen Manuel Deodora da Fonseca, Rio Grande do Sul askerî valiliğine atandı. “
Brezilyalı subay ve devlet adamı (Alagous [günümüzde
Brezilyalı subay ve devlet adamı (Alagous [günümüzde Marechal Deodoro] 1827-Rio de Janeiro 1892). Orduda generalliğe yükselen Manuel Deodora da Fonseca, Rio Grande do Sul askerî valiliğine atandı. Subaylara siyasal hak tanınmasını isteyen bir bildiriyi imzaladığı için görevden alınınca ayaklanıp, imparator Pedro 11`yi devirerek (1889), cumhuriyeti ilan etti ve ilk cumhurbaşkanlığına seçildi (1891). Aynı yıl devrildi ve yerine yardımcısı Floriano Peixoto getirildi.
İmmanuel Kant
Alman filozofu (Königsberg 1724-ay.y. 1804). Orta halli bir ailenin çocuğu olan İmmanuel Kant, kutsal metinleri okuyarak kişinin kendini yenilemesini savunan bir mezhebe bağlı Schieltz`in yönettiği okulda öğrenim gördü. Aynı mezhepten Martin Knutzen`den ders alıp, De İğne (Ateş Üstüne) adlı çalışmasıyla doktorasını verdi (1755). Fizik ve felsefeye ilişkin, güç anlaşılır bir dille kaleme alınmış yazılar yazdı: Cedanken von der Wahren Schâtzung der Lebendigen Krâfte (Canlı Güçlerin Gerçek Niteliği Üstüne Düşünceler, 1746), Allgemeine Naturgeschichte und Theorie des Himmels (Doğa Tarihi ve Genel Gökyüzü Kuramı, 1755). 1770`te Königsberg Üniversitesinde mantık ve metafizik profesörlü ğüne atanıp, dünyanın kökeniyle, deneyleri ve olgubilimi aşan varsayımların göreceli ve düşsel özelliğiyle iliş kili içerdiği .
“Alman filozofu (Königsberg 1724-ay.y. 1804). Orta halli bir ailenin çocuğu olan İmmanuel Kant, kutsal metinleri okuyarak kişinin kendini yenilemesini savunan bir mezhebe bağlı Schieltz`in yönettiği “
Alman filozofu (Königsberg 1724-ay.y. 1804). Orta
Alman filozofu (Königsberg 1724-ay.y. 1804). Orta halli bir ailenin çocuğu olan İmmanuel Kant, kutsal metinleri okuyarak kişinin kendini yenilemesini savunan bir mezhebe bağlı Schieltz`in yönettiği okulda öğrenim gördü. Aynı mezhepten Martin Knutzen`den ders alıp, De İğne (Ateş Üstüne) adlı çalışmasıyla doktorasını verdi (1755). Fizik ve felsefeye ilişkin, güç anlaşılır bir dille kaleme alınmış yazılar yazdı: Cedanken von der Wahren Schâtzung der Lebendigen Krâfte (Canlı Güçlerin Gerçek Niteliği Üstüne Düşünceler, 1746), Allgemeine Naturgeschichte und Theorie des Himmels (Doğa Tarihi ve Genel Gökyüzü Kuramı, 1755). 1770`te Königsberg Üniversitesinde mantık ve metafizik profesörlü ğüne atanıp, dünyanın kökeniyle, deneyleri ve olgubilimi aşan varsayımların göreceli ve düşsel özelliğiyle iliş kili içerdiği biçimleri ortaya koydu ve bir özeleştiriye yöneldi. Trâume Eines Geisterscher Erlâutert Durch Trâume der MetaphysiKte (Bir Düşseverin Düşlerinin Metafizik Düşlerle Açıklanması, 1766), aklın öbür dün-, yayı tanıyamayacağını savundu. Eleştirici felsefesini, De Mundi Sensibilis Atque İntelligibilis Forma et Principiis (Duyulur ve Anlaşılabilir Evrenin Biçimi ve İlkeleri Üstüne, 1770) adlı yapıtıyla ortaya koymaya başladı. Bu kitabında, bilginin temelini ve kavramların kullanım alanını belirlemeyi, kısacası eleştirici felsefenin ikili sorununu ele almakla birlikte, söz konusu iki sorunun sistemli çözümünü ancak Kritik der Reinen Vernunffta (Salt Aklın Eleştirisi, 1781) ortaya koyabildi: Duyusal dünyanın kusurlu biçimde yansıttığı, düşünülen ve duyusal bilgilerin ideal bir modelini içerdiği öne sürülen `kavranabilir` ya da `anlaşılabilir` bir evren yoktur; bilgi, insan aklının önceden biçimlenmiş etkinliğinin sonucudur. Eleştirici felsefe, bilginin kaynağı sorununa getirdiği çözüm yolu bakımından bir transandantal (yani ko şullandırın) idealizmdir. Kavramları kullanma sorunuysa, kavram ile nesne ilişkisi sorunudur. Kavramların alı şagelmiş bir kullanılma yöntemi vardır; bu yöntem kavramları kendilerinde, biçimsel bağıntıları içinde ele alır;bir düşüncenin yalnızca özdeşlik ve çelişmezlik ilkeleri açısından kusursuz olması, o düşüncenin doğru olması, gerçek bir anlam taşıması, yani `nesnel` olması anlamı na gelmez. Kant`a göre aklın iki çeşit kullanılışı vardır: 1) Meşru olmayan kullanış (aldatıcı ve aşkın bir kullanıştır ve saf kavramları sanki gerçek şeylermiş gibi ele alır); 2) meşru ve nesnel kullanış (yalnızca duyulur dünyaya uygulanır). Kant Kritik der Reinen Vernunffta aklı, bilimsel ya da deneye dayanan bir kullanılışla sınırlandırmış, kuramsal metafiziğin yanıltmalarını gözler önüne sermiş, bilim ilkelerinin nesnelliğini göstermiş, yaptığı eleştiriyle yeni bir metafiziğe ortam hazırlamıştır. `Pratik dogmatik` yeni metafiziğiniyse, Pratik Aklın Eleştirisi`nde (Pratik der Praktischen Vernunft, 1788) ortaya koymuş tur. Yapıtta aklın gücü eleştirilmiş, ama bu kez `salt pratik aklın` varolduğu sonucuna varılmıştır. Grundlegung zur Metaphysik derSitren (Töreler Metafiziğinin Temeli, 1785) adlı yapıtıysa, ahlâk yasasının özlü anlatımı olan `zorunlusun o halde yapabilirsin`in, çeşitli özel ödevlere dönüşerek somut bir ahlâkın içeriğini oluşturmasını açıklar. Öbür yapıtları: Prolegomena zu Einer Jeden Künftigen Metaphysik, die Als Wissenschaft Wird Auftreten Könen (Bilim Olarak Ortaya Çıkma Hakkını Edinebilecek Her Metafiziğe Giriş, 1787), Metaphysische Anfangsgründemder Naturwissenschaft (Doğabilimin İlk Metafizik İlkeleri, 1786), Kritik der Urteilskraft (Yargı Gücünün Eleştirisi, 1790), Die Religion İnnerhalb der Grenzen derBIossen Vernunft{Bas Aklın Sınırları İçinde Din, 1794), Die Metaphysik derSitten (Töreler Metafiziği, 1797), Anthropologie in Pragmatischer Hinsicht (Pragmatik Bakımdan Antropoloji, 1798), vb.
Carlos Manuel de Cespedes
.
“Küba`da bağımsızlık öncesi dönemin devrimci önderi (Bayamo 1819- San Lorenzo 1874).Bir süre avukatlık yapan Carlos Manuel de Cespedes, bağımsızlık için çalışmaya başlayıp İspanyol “
Küba`da bağımsızlık öncesi dönemin devrimci
Küba`da bağımsızlık öncesi dönemin devrimci önderi (Bayamo 1819- San Lorenzo 1874).Bir süre avukatlık yapan Carlos Manuel de Cespedes, bağımsızlık için çalışmaya başlayıp İspanyol yönetimine karşı, çok geç meden Onyıl Savaşı`na (1868-78) dönüşecek silahlı ayaklanmayı başlattı. 1868`de cumhuriyeti ilan edip, yeni hükümeti ABD`nin tanımasını sağlamaya çalıştıysa da, başaramadı. Temsilî bir hükümet kurmak için toplanan Anayasa kuruluna başkanlık edip, köleciliği yasakladı. 1873`te görevden uzaklaşmak zorunda bırakılıp, çekildiği San Lorenzo dağında İspanyol birlikleri tarafından yakalandı ve öldürüldü.
Emmanuel Chabrier
Fransız bestecisi (Ambert 1841 - Paris 1894). İspanyol mültecisi Saporta`dan piyano çalmayı öğrenen Emmanuel Chabrier, 1856`da Paris`e giderek hukuk öğrenimi gördü ve İçişleri Bakanlığında memur olarak çalışmaya başladı. İzlenirrici ressamlarla ve Verlaine, Duparc, d`İndy, Faure, Messager`yle dostluk kurdu. 1879`da Duparc`la Münih`te Tristan operasını dinledikten sonra, ertesi yıl görevinden ayrılarak kendini müziğe adadı. Başlıca yapıtları: Ezgiler: İnvitation au Voyage (Yolculuğa çağırı, 1871`), Sommation İrrespectueuse (Saygısız Uyarma, 1880), Les Cigales (Ağustosböcekleri, 1885), sololar ve kadınlar korosu için OdeâlaM osique (Müziğe Övgü, 1890) Piyano parçaları: Pieces Pittoresques (Pitoresk Par çalar, 1881), Valses Romantiques (Romantik Valsler, 1883), vb. Operalar: l`£toile (Yıldız, 1871), Education Manquee .
“Fransız bestecisi (Ambert 1841 - Paris 1894). İspanyol mültecisi Saporta`dan piyano çalmayı öğrenen Emmanuel Chabrier, 1856`da Paris`e giderek hukuk öğrenimi gördü ve İçişleri Bakanlığında “
Fransız bestecisi (Ambert 1841 - Paris 1894). İspanyol
Fransız bestecisi (Ambert 1841 - Paris 1894). İspanyol mültecisi Saporta`dan piyano çalmayı öğrenen Emmanuel Chabrier, 1856`da Paris`e giderek hukuk öğrenimi gördü ve İçişleri Bakanlığında memur olarak çalışmaya başladı. İzlenirrici ressamlarla ve Verlaine, Duparc, d`İndy, Faure, Messager`yle dostluk kurdu. 1879`da Duparc`la Münih`te Tristan operasını dinledikten sonra, ertesi yıl görevinden ayrılarak kendini müziğe adadı. Başlıca yapıtları: Ezgiler: İnvitation au Voyage (Yolculuğa çağırı, 1871`), Sommation İrrespectueuse (Saygısız Uyarma, 1880), Les Cigales (Ağustosböcekleri, 1885), sololar ve kadınlar korosu için OdeâlaM osique (Müziğe Övgü, 1890) Piyano parçaları: Pieces Pittoresques (Pitoresk Par çalar, 1881), Valses Romantiques (Romantik Valsler, 1883), vb. Operalar: l`£toile (Yıldız, 1871), Education Manquee (Eksik Kalmış Eğitim, 1879), Cwendoline (1885), Le Roi Malgre Lui (Zoraki Kral, 1887). Orkestra yapıtları: Espana (İspanya, 1882), Habanera (1883), Joyeuse Marche (Neşeli Marş, 1890).
Rudolf Emanuel Clausius
.
“Alman fizikçisi (Kösün 1822-Bonn 1888). Zürich, Würzburg ve Bonn üniversitelerinde fizik dersi veren Rudolf Emanuel Clausius, temelleri yirmi yıl önce (1824) atılmış olan termodinamik kuramına “
Alman fizikçisi (Kösün 1822-Bonn 1888). Zürich,
Alman fizikçisi (Kösün 1822-Bonn 1888). Zürich, Würzburg ve Bonn üniversitelerinde fizik dersi veren Rudolf Emanuel Clausius, temelleri yirmi yıl önce (1824) atılmış olan termodinamik kuramına yeni kavramlargetiren ilk bilginler arasında yer aldı: 1850`de bir buhar makinesinde yalnız sıcaklık değişimi değil, sıcaklık tüketimi de olduğunu ortaya koydu ve geri dönüşlü olmayan olaylarda enerjinin giderek azaldığını açıkça göstererek, entropi terimini kullandı. 1857`den sonra, ]. R. Mayer`in çalışmalarından yola çıkarak gazların kinetik kuramını hazırlamaya başladı. Başlıca yapıtları: Über die Bawegende Kraft der Wâryme (Isının Hareket Enerjisine Dönüşmesi), Die Potantial-Fongtion und das Potantial (Potansiyel Kuramı ve Potansiyel, 1885).