kisi Yazıları
kisi

Lamii

Türk şairi ve yazarı (Bursa 1472-ay.y. 1532). Nakkaş Ali Paşa`nın torunu. Bayezit ll`nin hazine defterdarlarından Osman Çelebi`nin oğlu olan Lamii (asıl adı Mahmut`tur), Muradiye medresesinde öğrenim görüp, ça­ ğının bilginlerinden (Molla Ahaveyn, Molla Muhammet) ders aldı. Nakşibendi şeyhi Emir Ahmet ül-Bahari`nin dergâhına girip, Selim l`e (Yavuz) sunduğu Hüsn ü Dil. adlı jyapıtından l dolayı 35 akçe yevmiye bağlandı. Dünyadan elçekerek kendini tasawufa ve çalışmalarına adadı. Divan edebiyatının hemen her türünde yapıt veren Lamii, nakşibendiliğin ve Abdurrahman Cami`nin etkisinde kalmış, Cami`nin yapıtlarının çevirisinde gösterdi­ ği başarıdan ötürü Cami-i Rum diye anılmış, şiirlerinde aynı çağda yaşayan ve gazel, kaside, mesnevi alanlarında ünlenen şairlerin çizgisine ulaşamamıştır. Başlıca .

“Türk şairi ve yazarı (Bursa 1472-ay.y. 1532). Nakkaş Ali Paşa`nın torunu. Bayezit ll`nin hazine defterdarlarından Osman Çelebi`nin oğlu olan Lamii (asıl adı Mahmut`tur), Muradiye medresesinde “

Türk şairi ve yazarı (Bursa 1472-ay.y. 1532). Nakkaş

Türk şairi ve yazarı (Bursa 1472-ay.y. 1532). Nakkaş Ali Paşa`nın torunu. Bayezit ll`nin hazine defterdarlarından Osman Çelebi`nin oğlu olan Lamii (asıl adı Mahmut`tur), Muradiye medresesinde öğrenim görüp, ça­ ğının bilginlerinden (Molla Ahaveyn, Molla Muhammet) ders aldı. Nakşibendi şeyhi Emir Ahmet ül-Bahari`nin dergâhına girip, Selim l`e (Yavuz) sunduğu Hüsn ü Dil. adlı jyapıtından l dolayı 35 akçe yevmiye bağlandı. Dünyadan elçekerek kendini tasawufa ve çalışmalarına adadı. Divan edebiyatının hemen her türünde yapıt veren Lamii, nakşibendiliğin ve Abdurrahman Cami`nin etkisinde kalmış, Cami`nin yapıtlarının çevirisinde gösterdi­ ği başarıdan ötürü Cami-i Rum diye anılmış, şiirlerinde aynı çağda yaşayan ve gazel, kaside, mesnevi alanlarında ünlenen şairlerin çizgisine ulaşamamıştır. Başlıca yapıtları: Şevahid ün-Nübüwe (Cami`den çeviri, mutasawıfların yaşamları ve menkıbeleri; Lamii, Anadolu mutasawıflarıyla ilgili bölümü eklemiştir), Şerefiül-İnsan (düzyazı-nazım karışık; insanın üstünlüğü­ nü belirtmek amacıyla yazılmıştır), Maktel-i İmam Hü­ seyin (mesnevi, Kerbela olayını konu alır), Şehrengiz (Kanuni`nin Bursa`ya geleceğini işitmesi üstüne yazmış­ tır; kentin gezip görülecek yerlerini anlatır; 1871`de Bursa`da basılıp, Almanca`ya çevrilmiştir: Pfizmaier, Verherrlichung der Standt Bursa), Divan, Hüsn ü Dil (mesnevi), Münazara-i Bahar u Şita (1873`te basılmış­ tır), Münşeat, Ferhatname (Nevai`den çeviri; Hammer tarafından`Almanca`ya çevrilip, Stuttgart`ta basılmış­ tır).

Lamii konusu nedir nerededir sorusuna cevap oldu mu ?
-